
Vi må få bedre flyt for hverdagsliv og beredsskap – mellom vei, bane, luft og havn!
I Salten reiser vi fem ganger så langt i hverdagen som folk flest i landet. Derfor merker vi ekstra godt når veien stenges, toget står, eller fergen ikke går. Årets fagkonferanse om samferdsel samlet politikere, akademia, fagfolk og næringsliv for å snakke om det som binder oss sammen – transport og infrastruktur, og veien videre. For når alt henger sammen med alt, blir det tydelig at vi trenger bedre flyt i alle ledd for å sikre både hverdagsliv, næringsutvikling og beredskap i regionen vår.
– Vi ser hvor tett alt henger sammen. Veier, jernbane, havner og luft, alt må snakke sammen dersom vi skal ha robuste samfunn. Denne dagen er derfor viktig for oss og handler om å skape forståelse for helheten, og om å få de som faktisk skal løse det til å snakke med hverandre, sier Aina Fagereng, daglig leder i Fauske Næringsforum.
Årets faglige møteplassen Samferdselskonferansen for Salten ble i år gjennomført onsdag 05.november på Scandic Fauske, med tema «Samferdsel for robuste samfunn», og gjennom dagen ble det tydelig at Salten-regionen både har store utfordringer – og store muligheter – når det gjelder samferdsel og infrastruktur.
Fagkonferansen har de siste årene vært et godt samarbeid for å sikre felles situasjonforståelse og løfte bredden av perspektiver tilknytt Saltens samferdseslssituasjon, arrangert av Salten Regionråd, Bodøregionens Utviklingsselskap, NHO Nordland og Fauske Næringsforum.
En felles situasjonsforståelse
Innbyggerne i Nordland reiser fem ganger lengre enn resten av landet i hverdagen, viser rapporten om samfunnsnytten av hurtigbåter fra Nordlandsforskning. Det betyr at gode transport- og kollektivløsninger ikke bare er ønskelig, det er helt nødvendige for å få hverdagen til å gå rundt. Både tilknytt kommunikasjon til og fra jobb, men også for å handle, oppleve og opperere i hverdagen.
Den nye fylkesråden for samferdsel, Richard Dagsvik (frp), deltok gjennom hele dagen, og delte hvordan prosessen nå er med arbeidet med Transportplan Nordland som skal på høring i vinter, med mål om foranrking i fylkestinget i april 2026.
I tillegg bidro representanter fra Bane NOR, Statens Vegvesen, Nordlandsbuss, Torghatten, CargoNet, Green H, FOH og Visit Bodø – som sammen ga et bredt bilde av transportens rolle i både beredskap, næringsliv og hverdagsliv.
Hverdagslogistikk og forsvarsberedskap – to sider av samme sak
Hverdagslig framkommelighet var et gjennomgående tema. Bane NOR beskrev Nordlandsbanens enorme vedlikeholdsbehov – med 2760 stikkrenner, 156 tunneler og 340 bruer – og seks rasvarslingssentraler som følger med på sikkerheten.
– Dette er et banenett fra 70- og 80-tallet. Skal vi få moderne standard, må det store løft til og vi trenger å få med oss de i sør, sa fagsjef for drift Tom Petter Høgseth.
Samtidig pekte Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) på hvordan den sivile infrastrukturen også er avgjørende for militær beredskap. Sjefsingeniør Henning Ove Sørslett beskrev hvordan en større militær mobilisering kan innebære 1300 kjøretøy og 500 tilhengere på veiene, for å frakte 5000 ansatte, og legger vekt på hvor viktig det er at transportlinjene faktisk tåler det.
Professor Odd Jarl Borch, tidligere medlem av totalberedskapskommisjonen, minnet om at NATO stiller krav til alle medlemsland om å sikre robust infrastruktur som en del av forsvarsansvaret, og legger til at helseberedskap og framkommelighet for blålysetater må ses som del av det samme bildet.
Grønn omstilling krever samarbeid
Samtidig forsvinner ikke klimakravene. Nordlandsbuss fortalte om sin reise mot elektrifisering – med mål om 80 % elbuss i bytrafikken og 50 % på totalparken, også for langtransport. Det krever bedre ladeinfrastruktur og smartere planlegging.
Reidun Svarva, kommersiell direktør i Torghatten delte sine erfaringer fra ferge- og hurtigbåtsektoren, og kom med en klar oppfordring til fylkeskommunen: Skal man få mest igjen for pengene, må man tenke langsiktig og fremoverlent. Langtidskontrakter og fremsynte anbud er nøkkelen til grønn omstilling og konkurranse på like vilkår, var budskapet derfra.
Samtidig er det godt av man samtidig også ser på hele verdikjeden for å møte nye samferdselsløsninger, og Green H med Petter Bertheausen Olsen fortale om hvordan lokale løsninger for hydrogen vil bli et nytt verktøy for nullutslipp i både sjø- og landtransport.
Når kollektiv og reiseliv ikke snakker sammen
Det er ikke bare godstransport og industri som trenger forutsigbare løsninger. Ann-Kristin Rønning Nilsen i Visit Bodø minnet om at transport også handler om opplevelser, turisme og arbeidsplasser. Når kollektivsystemene ikke henger sammen, eller når brudd i fremkommeligheten skaper usikkerhet, rammer det hele reiselivsopplevelsen.
- Turistene bryr seg ikke om kommunegrenser – de vil oppleve autentiske opplevelser og kultur der de er, sa hun med et smil.
Digital sårbarhet og sikkerhet på veiene
Statens Vegvesen løftet frem hvordan digitalisering har skapt en ny verden og nye muligheter, men at i kjølevann av verdenssituasjonen så gir mer digitale kjøretøy nye utfordringer. Mange moderne kjøretøy har en «digital hjerne» – som kan hackes.
De har derfor deltatt i jammertesting på Andøya for å finne løsninger, og jobber tett med samarbeidspartnere for å håndtere digital sårbarhet. Vegvesenet er også med i Platform North – et samarbeidsinitiativ for å styrke øst–vest-forbindelser og beredskap tett med aktører i Sverige og Finland.
En felles forståelse for behovene fremover
Gjennom dagen vokste et tydelig bilde frem: Salten trenger bedre flyt – mellom systemene, mellom forvaltningsnivåene, og mellom sivile og militære behov.
Fagkonferansen ble rundet av med en samtale ledet av Lars Fredrik Martinussen, fungerende regiondirektør i NHO Nordland, når han utfordret på hvem som har ansvaret for at regionen og samferdselen henger sammen. Da kom det fra Borch at dette ansvaret ligger hos samferdselsdepartementet, men at siden beredsskapskomminusjonen kom ut med sine anbefalinger har samkoordineringen mellom ulike etater, næringsliv og samfunn blitt betraktlig bedre. Tema vil følges videre under Beredsskapsråret 2026 - en nasjonal innsats for å styrke Norges evne til å håndtere krise og krig, med på fokus på økt samarbeid!
– Det som kom fram i dag, er at ingen kan løse dette alene. Vi må dele kunnskap og bygge forståelse på tvers. Samferdsel er både beredskap og hverdagsliv – og det er summen av innsikten fra dagen som gjør oss bedre rustet til å finne gode løsninger fremover, sier Fagereng.
Hun understreker at Fauske Næringsforum kommer til å følge opp signalene fra næringslivet i regionen tett:
– Vi skal sørge for at behovene fra Fauske og omegn blir meldt inn i arbeidet med ny Transportplan Nordland. For næringslivet, for folk – og for robustheten i samfunnet vårt. Og kommer til å se hvordan vi skal koble vårt næringsliv på beredsskapsåret 2026.




